معرفی انواع اتصالات لوله
معرفی انواع اتصالات لوله

معمولا در سیستم لوله کشی ساختمان ‌ها نیاز به تجهیزات و ابزارآلات مختلفی است که یکی از مهم ‌ترین آن ها اتصالات لوله می ‌باشد. همیشه این گونه نیست که پروژه های لوله کشی در یک مسیر مستقیم و بدون انشعاب اجرا شوند. در برخی از این مسیر ممکن است اندازه و سایز لوله ‌ها کوچک ‌تر شده یا تغییر مسیر یا انشعاب به وجود آید که در چنین شرایطی قطعاً به اتصالات لوله نیاز است. اتصالات لوله انواع گوناگونی دارند و با برندهای مختلفی به بازار عرضه می ‌شوند. برای اینکه بتوانید محصولاتی کاملاً استاندارد و کارآمد تهیه کنید، لازم است حتماً به سراغ برندهای معتبر و شناخته شده بروید. در این مطلب قصد داریم با برترین برندهای اتصالات لوله آشنا شویم.

اتصالات لوله چیست؟

سیستم لوله کشی کمک بسیار زیادی به صنعت آب و فاضلاب کرده است و با استفاده از امکاناتی همچون انواع لوله و اتصالات لوله می ‌توان انتقال آب و فاضلاب را با سرعت و کیفیت بسیار بالایی به بخش‌ های مختلف انجام داد. اتصالات لوله قطعات و یراق آلاتی هستند که کمک می‌کنند تا لوله کشی در مسیرهای سخت و صعب العبور با شرایط خاص به راحتی انجام شود. 
اگر در میانه راه لوله کشی، یک مسیر چند شاخه و دارای انشعاب وجود داشته باشد یا لوله ‌ها نیاز به تغییر سایز و تغییر مسیر داشته باشند می ‌توان به کمک این اتصالات این امکان را فراهم کرد. اتصالات لوله در جنس ‌ها و مدل ‌های مختلفی موجود هستند. از پرکاربردترین انواع اتصالات لوله می ‌توان به اتصالات فولادی، آهنی، چدنی، پلاستیکی و پی وی سی اشاره کرد.
این اتصالات هر کدام ویژگی ‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند و برای پروژه‌ های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با چند نمونه از انواع اتصالات لوله براساس نوع کاربرد و عملکرد آشنا می ‌شویم و سپس به معرفی بهترین برندهای اتصالات لوله می ‌پردازیم.

اتصالات مغزی

اتصالات مغزی در واقع قطعات بسیار کوچکی هستند که دو طرف آن ها دارای رزوه یا شیار است. این نحوه طراحی باعث می ‌شود تا بتوان به کمک این نوع اتصالات دو لوله مختلف را به یکدیگر متصل کرد. همچنین برخی از انواع اتصالات مغزی به گونه ای ساخته شده ‌اند که یک طرف آن ها قطر بیشتر و سمت دیگر قطر کمتری دارد. این نوع اتصالات برای وصل کردن دو لوله با اندازه و سایز مختلف مناسب هستند.

انواع اتصالات لوله

اتصالات بوشن

اتصالات بوشن نیز یکی از رایج‌ ترین و پرمصرف ‌ترین اتصالات لوله به شمار می ‌روند که داخل آن ها به حالت شیار مانند ساخته شده است. از این نوع اتصالات می ‌توان برای وصل کردن لوله ‌هایی استفاده کرد که سطح بیرونی آن ها دارای شیار یا رزوه است. این محصولات به گروه ‌های مختلفی تقسیم می‌ شوند و هر کدام از آن ها کاربردهای متفاوتی دارند. از انواع بوشن می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بوشن ساده یا معمولی: این نوع اتصالات برای وصل کردن دو لوله با قطر همسان و هم اندازه به کار می ‌روند.
بوشن تبدیل: برای وصل کردن دو لوله با سایزهای متفاوت می ‌توان از این نوع اتصالات بوشن استفاده کرد.
بوشن روپیچ توپیچ: بوشن روپیچ توپیچ همانطور که از نامش پیداست از طراحی خاص و منحصر به فردی برخوردار است. این قطعه از یک سمت دارای شیار یا رزوه داخلی بوده و از سمت دیگر دارای شیار یا رزوه خارجی است. با استفاده از این نوع بوشن می ‌توان به میزان اندکی به طول لوله اصلی افزود.

مهره ی ماسوره

مهر ماسوره یکی از پرکاربردترین انواع اتصالات لوله است که بسیاری از افراد تقریباً با آن آشنایی دارند. مهره ماسوره کاربرد بسیار زیادی در لوله کشی ساختمان‌ ها دارد. این نوع اتصالات با وجود اندازه و سایز کوچکی که دارند از سه تکه یا بخش اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از:
قسمت نری
قسمت مادگی
قسمت ارتباط دهنده
مهره ماسوره از نظر نوع رزوه به گروه‌ های مختلفی تقسیم می ‌شود و مدل ‌های گوناگونی دارد. بنابراین با توجه به طراحی این نوع اتصالات، کاربردهای متفاوتی از آن ها در سیستم لوله کشی انتظار می رود. مهم ‌ترین کاربردهای مهره ماسوره به شرح زیر هستند:
استفاده برای سیستم‌ لوله کشی بسته در ساختمان ‌ها
برای اتصال دستگاه‌ هایی همچون پکیج دیواری، آبگرمکن و…
کاربرد برای شیرهای قطع و وصل کننده

فلنج و واشر

فلنج ‌ها و واشرها نیز از دیگر اتصالات لوله هستند که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. فلنج ‌ها صفحاتی چدنی هستند که به وسیله بولت و مهره و به روش ‌های مختلف لوله ‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند. جهت آب بندی کردن فلنج‌ ها نیز از واشرها استفاده می ‌شود. 

درپوش لوله

درپوش ‌های لوله بهترین و پرکاربردترین قطعات برای مسدود کردن لوله ‌ها هستند. به کمک انواع درپوش لوله می‌ توان لوله‌ ها با قطرها و سایزهای مختلف را مسدود کرد. به عنوان مثال جهت انسداد لوله ‌ها با قطر کم می ‌توان از درپوش‌ های چهارگوشه و برای انسداد لوله‌ ها با قطر زیاد از درپوش‌ های شش گوشه استفاده کرد.

اتصالات سه راهی و چهار راهی

برای ایجاد انشعاب ‌های فرعی در سیستم لوله کشی از اتصالات سه راهی و چهار راهی بنا به شرایط موجود استفاده می‌ شود. این اتصالات در مدل ‌ها و طرح ‌های مختلفی وجود دارند و با توجه به مسیر لوله کشی می ‌توان از مناسب ‌ترین آن ها استفاده کرد. به عنوان مثال؛ از اتصالات سه راهی قائم برای مواردی استفاده می‌ شود که لوله‌ های اصلی زاویه ۹۰ درجه دارند، یا زمانی که قرار است از لوله ‌ها با قطر و سایز یکسان انشعاب گرفته شود از اتصالات سه راهی تبدیل استفاده می ‌شود. 
اتصالات چهار راهی نیز کاربرد تقریباً مشابهی با اتصالات سه راهی دارند و از آن ها برای گسترش سیستم لوله کشی استفاده می ‌شود. اما مهم ترین تفاوت این نوع اتصالات در تعداد انشعاباتی است که از لوله گرفته می ‌شود. در صورتی که تعداد انشعابات بیشتر باشد، اتصالات چهار راهی مورد استفاده قرار می گیرند.

اتصالات زانویی

اتصالات زانویی در انواع زانویی تبدیل، زانویی ۴۵ درجه و زانویی ۹۰ درجه به بازار عرضه می ‌شوند و هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. این نوع اتصالات زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در بخشی از سیستم لوله کشی، مسیر لوله ‌ها تغییر پیدا می‌کند. بسته به زاویه مسیر لوله کشی و قطر لوله‌ ها از انواع اتصالات زانویی می ‌توان استفاده کرد.

برترین برندهای اتصالات لوله

حال که با انواع اتصالات لوله و کاربردهای هر کدام آشنا شدید، احتمالاً به خوبی می ‌دانید که برای نیاز خود بایستی به سراغ کدام یک از این نوع اتصالات بروید. اما یکی از دغدغه ‌های خریداران انتخاب برند محصول است. اینکه کدام برند از اعتبار بیشتری برخوردار بوده و کیفیت محصولات خود را تضمین می‌کند، اهمیت زیادی دارد. زمانی که قصد خرید اتصالات لوله دارید، معمولاً برندهای مختلفی به شما پیشنهاد می ‌شوند که شاید کمی انتخاب را برای شما سخت کنند. در ادامه لیستی از برترین برندهای اتصالات لوله را معرفی می‌کنیم.


دیدگاه خود را بنویسید
لطفا صبر کنید