نکات مهم در خرید اتصالات لوله
نکات مهم در خرید اتصالات لوله

اتصالات لوله نقش مهمی در موفقیت آمیز بودن سیستم لوله کشی دارند. سیستم لوله کشی معمولا برای انتقال آب، گاز و فاضلاب در صنایع مختلف و به ویژه در ساختمان های مسکونی بسیار ضروری است و نقش بسیار مهمی در این حوزه دارد. اما از آن جایی که ممکن است در مسیر لوله کشی، نیاز به تغییر سایز، تغییر جهت و انشعاب گیری از لوله ها باشد، معمولا از اتصالات لوله ای استفاده می شود. این اتصالات انواع گوناگونی دارند و در برندها و مدل های مختلفی به بازار عرضه می شوند. برای اینکه بتوانید محصولی با کیفیت و با طول عمر بالا تهیه کنید، لازم است در خرید اتصالات لوله نکاتی را در نظر داشته باشید. در ادامه راهنمای خرید اتصالات لوله ای را در اختیارتان قرار می دهیم.

راهنمای خرید اتصالات لوله 

برای سیستم لوله کشی آب، فاضلاب، گاز و... قطعا به تجهیزات و امکانات متعددی نیاز است که یکی از مهم ترین آن ها بعد از لوله، اتصالات لوله هستند. اتصالات لوله همانطور که از نامشان پیداست یک سری قطعات از قبل آماده شده می باشند که می توان به کمک آن ها لوله ها با سایزها و قطرهای مختلف را به یکدیگر وصل کرد. البته از آن جایی که لوله ها در مدل ها و اندازه های مختلفی در بازار وجود دارند و مسیر لوله کشی برای هر پروژه شرایط متفاوتی دارد، لازم است اتصالات لوله نیز از تنوع ساخت بالایی برخوردار باشند تا بتوان متناسب با نیاز و شرایط موجود، بهترین نوع آن را انتخاب و استفاده کرد. از انواع اتصالات لوله می توان به لیست زیر اشاره کرد:
اتصالات مغزی
اتصالات بوشن
مهره ماسوره
اتصالات سه راهی
اتصالات چهار راهی
اتصالات زانویی
انواع فلنج و واشر
درپوش لوله
هر کدام از این محصولات طراحی منحصر به فردی دارند و در مدل های گوناگونی به بازار عرضه می شوند. براساس طرح، مدل و کاربری هرکدام از این اتصالات، می توان از آن ها در پروژه های لوله کشی مختلف استفاده کرد. اما با توجه به تنوع شرکت های سازنده و تنوع مدل محصولات، حتما بایستی یک سری نکات مهم را در خرید اتصالات لوله در نظر داشته باشید که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

جنس اتصالات لوله 

قبل از هر چیزی بایستی بدانید که اتصالات لوله در جنس های مختلفی تولید و روانه بازار می شوند. بسته به نوع لوله ها و شرایط لوله کشی می توانید از انواع این اتصالات استفاده کنید. بنابراین قبل از خرید اتصالات لوله بسیار حائز اهمیت است که با انواع جنس این محصولات آشنا باشید. بایستی حتما جنس اتصالات لوله با جنس لوله ها همسان و یکی باشند و کاملا با هم همخوانی داشته باشند. از انواع جنس اتصالات لوله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
فولادی
آهنی
چدنی
پلاستیکی و پی وی سی

در صورتی که جنس اتصالات لوله با جنس لوله ها یکسان نباشند، امکان اینکه فرایند لوله کشی با شکست مواجه شود وجود دارد. حتی احتمال خوردگی و شکستگی قطعات افزایش پیدا می کند. آن بخشی از لوله ها که قرار است اتصالات به آن ها وصل شوند، معمولا حساس تر و شکننده تر هستند. بنابراین لازم است در زمان خرید اتصالات لوله، حتما به سراغ محصولاتی بروید که جنس آن ها از نظر کیفی چند درجه بهتر از جنس لوله های اصلی باشد.

دقت به برند تولیدکننده محصولات

در زمینه تولید لوله و اتصالات لوله شرکت ها و مجموعه های مختلفی فعالیت می کنند. برخی از این برندها محصولات خود را طبق آخرین و بروزترین استانداردهای روز دنیا تولید و روانه بازار می کنند. هرچه اعتبار برند تولیدکننده بیشتر باشد، قطعا می توان به کیفیت ساخت محصولات اطمینان کرد. محصولاتی که توسط شرکت های معتبر و شناخته شده به بازار عرضه می شوند از دوام، مقاومت، استحکام، بهداشت و طول عمر بالایی برخوردار هستند و می توانند ایمنی کار را افزایش دهند. پس یکی از نکات بسیار مهمی که در خرید اتصالات لوله بایستی به آن توجه داشته باشید، اعتبار برند تولیدکننده محصولات است.

کاربرد و عملکرد محصولات

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، اتصالات لوله در مدل ها و طرح های مختلفی به بازار عرضه می شوند. هرکدام از این محصولات نیز کارایی مخصوص به خود را دارند و نمی توان جایگزینی برای آن ها پیدا کرد. قبل از هر چیزی بایستی این موضوع را کاملا بررسی کنید که مسیر لوله کشی به چه صورتی است؟ در این مسیر چه تعداد انشعاب از لوله ها باید گرفت؟ اندازه، سایز و قطر لوله ها چگونه است؟ و... 
با مشخص کردن این فاکتورها می توانید به این موضوع پی ببرید که شما دقیقا به چه نوع اتصالات لوله نیاز دارید. به عنوان مثال در برخی مواقع لازم است در مسیر لوله کشی از لوله ها سه انشعاب بگیرید و در برخی مواقع تعداد این انشعابات بیشتر می شود. بنابراین برای هرکدام از این شرایط لازم است به ترتیب از اتصالات سه راهی و چهار راهی استفاده کنید. 
در برخی مواقع نیاز است تا در مسیر لوله کشی، دو لوله با قطر ناهمسان را به یکدیگر وصل کنید. در اینگونه مواقع نیز بایستی با کاربرد اتصالات لوله آشنا باشید تا بتوانید بهترین محصول را انتخاب کنید. در این مثال استفاده از بوشن تبدیل که می تواند دو لوله با سایزهای متفاوت را به یکدیگر وصل کند، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

تناسب میان لوله و اتصالات لوله

گاهی اوقات انتخاب نادرست اتصالات لوله و خرید محصولات غیر کاربردی باعث می شود تا پس از اتصال لوله ها و به جریان افتادن سیالات درون لوله، شاهد نشتی لوله باشیم. بنابراین یکی از نکات بسیار مهم در خرید اتصالات لوله، تناسب آن ها با لوله هاست. به گونه ای که هیچ گونه ضربه و اعمال فشار، نتواند استحکام و مقاومت اتصالات را تحت تاثیر خود قرار دهد. 
برای اینکه بست مناسب برای لوله ها انتخاب کنید، قبل از سفارش کالا باید یک بررسی دقیق و کلی از میزان فشارهای سیال داخلی و عوامل بیرونی بر روی لوله ها داشته باشید. علاوه بر این، باید به این موضوع توجه داشته باشید که سیالات درون لوله، باعث خوردگی و پوسیدگی اتصالات لوله نشوند. با بررسی و ارزیابی این موارد می توانید محصولاتی کارآمد و مفید تهیه کنید.

بررسی قیمت محصولات

قیمت اتصالات لوله به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان برای این محصولات قیمت واحد و مشخصی اعلام کرد. قیمت اتصالات لوله بایستی با استانداردها و سطح کیفی محصولات هماهنگی داشته باشید. افزایش یا کاهش بی رویه قیمت ها می تواند کمی شک برانگیز باشد. برای اینکه یک دید کلی از میانگین قیمت این محصولات در بازار داشته باشید، می توانید سری به فروشگاه های معتبر آنلاین بزنید و لیست قیمت هر کدام از این فروشگاه ها را به طور دقیق بررسی کنید. 
با مقایسه لیست قیمت ها می توانید به یک نتیجه کلی از قیمت محصولات در بازار برسید و متناسب با بودجه خود یک خرید مقرون به صرفه و اقتصادی داشته باشید. اما از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت اتصالات لوله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان مرغوب بودن متریال و مواد اولیه در ساخت محصولات
کیفیت و استانداردهای اتصالات لوله 
برند تولید کننده محصول و میزان اعتبار آن در بازار
جنس محصولات
کاربرد و عملکرد محصولات
ویژگی های شیمیایی و فیزیکی اتصالات لوله
هزینه های مربوط به تولید و انبارداری محصولات
هزینه های مربوط به بسته بندی محصولات
هزینه های مربوط به حمل و نقل محصولات و...

توجه به ویژگی های آب و هوایی و موقعیت منطقه

بسته به موقعیت منطقه و شرایط آب و هوایی بایستی هم از لوله ها و هم از اتصالات باکیفیت و مناسب استفاده کنید. شرایط آب و هوایی تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش طول عمر سازه ها دارند. به عنوان مثال رطوبت و اکسیژن زیاد در اغلب اوقات می توانند باعث خوردگی، زنگ زدگی، اکسایش و پوسیدگی قطعاتی همچون اتصالات لوله شوند. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین اتفاق هایی و برای صرفه جویی در هزینه ها، حتما شرایط آب و هوایی محیط را بسنجید و متناسب با آن به سراغ محصولاتی بروید که در برابر این شرایط اقلیمی بتوانند بیشترین دوام و مقاومت را داشته باشند.

خرید به موقع اتصالات لوله

به طور کل می توان گفت سیستم لوله کشی در هر پروژه اعم از پروژه های ساختمان سازی، جزء مراحل اولیه و ابتدایی کار است. در واقع تا زمانی که سیستم لوله کشی کاملا موفقیت آمیز انجام نشود، نمی توان به سراغ دیگر مراحل کار رفت. پس لازم است قبل از هر اقدامی و در زمان مناسب، اقدام به خرید تجهیزات لوله کشی اعم از لوله ها و اتصالات لوله کنید تا در این مورد با مشکل خاصی روبرو نشوید.
بررسی نظرات و بازخوردهای دیگر مشتریان
اگر تصمیم به خرید اینترنتی محصولات دارید، می توانید قبل از تایید سفارش خود، به بخش نظرات سایت مراجعه کرده و نظرات و بازخوردهای افرادی که تجربه خرید از این محصولات را داشته اند، بررسی کنید. این بررسی به شما کمک می کند تا در خصوص کیفیت، کارایی و مناسب بودن محصولات اطمینان بیشتری کسب کنید و بتوانید با خیالی آسوده سفارش خود را ثبت نمایید. علاوه بر این، می توانید از کارشناسان فروش هر مجموعه مشاوره های لازم را دریافت کنید.

دیدگاه خود را بنویسید
لطفا صبر کنید