انواع اتصالات لوله کشی و کاربرد آن ها
انواع اتصالات لوله کشی و کاربرد آن ها

در زمان های قدیم یکی از مشکلات بسیار مهم ساختمان نحوه انتقال آب بود اما خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش صنعت ساختمان سازی این مشکل حل شد و انسان توانست لوله و شیرآلات را اختراع کند. با توجه به پیشرفته شدن سیستم های لوله کشی، اتصالات ساختمانی باید به گونه ای باشد که نیازها را برطرف کند. از این رو برای هر نوع لوله کشی در ساختمان می توان از اتصالات مربوط به آن استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم در مورد انواع اتصالات لوله کشی و کاربرد آن ها برای شما صحبت کنیم و اطلاعات لازم را به شما ارائه دهیم.

اتصالات لوله کشی از چه موادی ساخته می شوند؟

قبل از این که با انواع اتصالات لوله کشی آشنا شوید بهتر است بدانید این تجهیزات از چه موادی ساخته می شوند. اگر به کارهای فنی علاقه داشته باشید، قطعا تا الان مغزی های برنجی شیرآلات و یا انواع سه راهی های فلزی را مشاهده کرده اید. این اتصالات جز اولین اتصالات امروزی هستند که کاربرد زیادی در ساخت و ساز دارند. از آن جایی که امروزه از انواع لوله های فلزی برای لوله کشی استفاده می شود، برای اتصال آن ها به یک دیگر هم از اتصالات فلزی مختلفی استفاده می کنند. اما وجود مشکلات بسیار زیاد در نحوه آب بندی آن ها باعث شد مهندسان و طراحان به فکر ساخت لوله و اتصالات جدیدتری باشند. 

لوله و اتصالات پلی اتیلن یکی از جدیدترین اتصالات ساختمانی است که ویژگی های بسیار خوب و بی نظیری دارد. این مدل از اتصالات وزن کمی دارند و نصب کردن آن ها هم بسیار راحت است. پوشش درونی این لوله ها را به شکلی طراحی می کنند که کمترین رسوب را به خود جذب کند. پیشنهاد می کنیم اگر شما هم به دنبال لوله و اتصالات با کیفیت و مقاوم هستید، اتصالات پلی اتیلن را انتخاب کنید. 

انواع اتصالات لوله کشی 

لوله کشی ساختمان به طراحی مهندسان و لوله کش بستگی دارد. گسترده بودن سیستم های لوله کشی باعث شده لوله کشی به شکل های مختلف انجام شود. اما قطعا کاربرد و کارایی انواع لوله کشی هم متفاوت خواهد بود و تاثیر زیادی بر طول عمر لوله ها و همچنین اتصالات ساختمانی دارد. بنابراین سیستم لوله کشی باید به شکلی طراحی شود که بتوان در آن از مناسب ترین اتصالات استفاده کرد. در طی سال های گذشته انواع اتصالات لوله کشی با کاربردهای بسیار مختلفی ساخته شده که هر کدام از آن ها ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی دارند. در ادامه این مطلب چند نوع از این اتصالات را به شما معرفی می کنیم. 

اتصالات مغزی 

اگر بخواهیم دو لوله و یا دو قطعه را در زمان لوله کشی به یک دیگر وصل کنیم نیاز به اتصال مغزی داریم. مغزی ها در واقع همان لوله هستند اما در سایزهای کوچک تر که دو طرف آن رزوه شده است؛ یعنی دو طرف آن یک سری دنده وجود دارد که باعث اتصال لوله ها به یک دیگر می شود. یکی دیگر از کاربردهای این نوع از اتصالات این است که می توان به واسطه آن قطر لوله ها را کم یا زیاد کرد. یک طرف این مغزی ها معمولا قطر بیشتری نسبت به سمت دیگر دارد؛ به همین دلیل می توان دو لوله را با قطر های مختلف به یک دیگر وصل کرد. 

مهره ماسوره 

یکی دیگر از انواع اتصالات لوله کشی که احتمالا تا الان همه آن را برای یک بار هم که شده دیده اند و در لوله کشی ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد، مهره ماسوره است. طراحی این نوع از اتصالات به شکل سه تکه است. این تکه ها شامل نری، مادگی و قسمت ارتباط دهنده می شوند. با توجه به نوع کاربرد این اتصال رزوه های متفاوتی برای آن طراحی می شود. از جمله کاربردهای اتصالات مهره ماسوره می توان به کاربرد در سیستم های لوله کشی بسته در ساختمان ها، برای اتصال دستگاه های مختلف به یک دیگر مانند آب گرم کن و یا پکیج دیواری و غیره و همچنین استفاده در کنار شیرهای قطع و وصل کننده اشاره کرد. 

درپوش لوله 

یکی از ساده ترین اتصالات لوله کشی ها، مربوط به درپوش لوله است که از آن برای انسداد لوله ها استفاده می کنند. اگر بخواهیم یک لوله با قطر کم را مسدود کنید می توانید از درپوش های چهار گوشه که جز بهترین گزینه ها است استفاده کنید. اگر هم می خواهید لوله هایی با قطر زیاد را مسدود کنید می توانید از درپوش های شش گوشه ای استفاده کنید. 

بوشن ها

بوشن هم یکی دیگر از انواع اتصالات لوله کشی است. داخل این اتصالات به صورت کامل رزوه شده است و می توان از آن برای متصل کردن لوله هایی که سطح بیرونی آن کاملا رزوه شده است، استفاده کرد. رزوه داشتن یعنی سطح بیرونی آن ها دارای تعداد زیادی شیار باشد. بوشن ها خود براساس نوع کاربردی که دارند به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند:
بوشن های معمولی که اگر بخواهید دو لوله که قطرهای یکسانی دارند را به یک دیگر متصل کنید می توانید از این نوع استفاده کنید. • بوشن تبدیل هم برای مواقعی کاربرد دارد که لوله ها قطرهای مختلفی داشته باشند. 
بوشن روپیچ توپیچ یک نوع خاص از بوشن ها هستند که یک طرف آن رزوه داخلی دارد و طرف دیگر رزوه خارجی. این اتصال برای زمانی کاربرد دارد که بخواهید مقدار کمی به طول لوله اصلی اضافه کنید. 

انواع فلنج و واشر

فلنج ها نوعی صفحه از جنس چدن هستند که می توان از آن برای اتصالات لوله کشی مخصوص استفاده کرد. واشرها هم که برای آب بندی کردن فلنج مورد استفاده قرار می گیرد. نصب فلنج ها باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. در غیر این صورت ممکن است به لوله کشی آسیب جدی وارد شود. 

اتصالات سه راهی 

این نوع از اتصالات در لوله کشی ها کاربرد بسیار زیادی دارند و می توان گفت در تمام لوله کشی های ساختمان به طور قطع از آن استفاده خواهد شد. این اتصالات زمانی کاربرد دارند که لوله کش بخواهد انشعاب فرعی در مسیر لوله کشی اصلی ایجاد کند. در این زمان با استفاده از این نوع اتصالات می توان آب را به نواحی مختلف ساختمان انتقال داد. سه راهی ها هم دارای انواع مختلفی هستند که به سه دسته تقسیم می شوند. 

سه راهی تبدیلی که اگر بخواهید از لوله های یکسان انشعاب بگیرید باید از آن استفاده کنید که البته این سه راهی ها هم دارای رزوه هستند. 
سه راهی قائم برای زمانی است که می خواهید لوله های اصلی شما دارای زاویه 90 درجه باشد و همچنین بخواهید از آن ها انشعاب بگیرید. این سه راهی ها رزوه های داخلی دارند. 
سه راهی 45 درجه برای انشعاب گرفتن زاویه های 54 درجه مورد استفاده قرار می گیرد. 

اتصالات چهار راهی 

یکی دیگر از انواع اتصالات، اتصالات چهار راهی هستند که برای ایجاد انشعاب و همچنین گسترش لوله کشی به نواحی مختلف ساختمان استفاده می شود. تنها تفاوتی که این مدل با مدل قبلی دارد، در تعداد انشعابات است که البته می تواند کاربرد منحصر به فردی داشته باشد. 

اتصالات زانویی 

در سیستم های لوله کشی گاها لازم است که لوله کش مسیر لوله ها را تغییر دهد. برای این کار از انواع زانویی استفاده می کند که زانویی هم براساس نوع کاربرد به سه دسته مختلف تقسیم می شود:
زانویی تبدیل که برای تغییر مسیر لوله با قطرهای مختلف کاربرد دارد. 
زانویی 90 درجه برای تغییر مسیر لوله تا زاویه 90 درجه کاربرد دارد. به آن زانویی چپقی هم گفته می شود. 
زانویی 45 درجه برای تغییر مسیر لوله به اندازه 45 درجه کاربرد دارد. در این نوع از زانویی ها میزان گرفتگی لوله بسیار کمتر از زانویی های 90 درجه اتفاق می افتد. به همین دلیل پیشنهاد می شود بیشتر از این زانویی ها در لوله کشی ساختمان استفاده شود. 

نکات مهم هنگام خرید اتصالات لوله کشی 

همان طور که گفتیم اتصالات لوله کشی انواع مختلفی دارند و زمانی که برای خرید آن ها به بازار و سایت های فروشگاهی این محصولات می روید از تنوع زیاد آن ها ممکن است دچار سردرگمی و تردید شوید. این اتصالات معمولا برندهای مختلفی دارند و هر کدام از آن با جنس های متفاوتی ساخته شده اند. به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از خرید این محصول نکات زیر را در نظر بگیرید:
حتما قبل از خرید اتصالات لوله کشی با مهندس و لوله کش ساختمان با تجربه مشورت کنید و از او برای خرید هر نوع اتصالات راهنمایی بگیرید. یک لوله کش با تجربه و کاربلد به خوبی می داند که چه اتصالاتی نیاز است. انتخاب نوع هر یک از اتصالات تاثیر زیادی در لوله کشی می گذارد. 
هیچ وقت کیفیت را فدای ارزان بودن محصول نکنید به خصوص برای لوله کشی ساختمان های جدید. چرا که تعمیرات لوله کشی کاری بسیار دشوار و سخت است و گاها باید حتی قسمتی از ساختمان را تخریب کنید تا به محل مورد نظر که اشکال پیدا کرده برسید. بنابراین با انتخاب لوله و اتصالات مرغوب و با کیفیت خیال خود را از این بابت راحت کنید. 
برای خرید لوله و اتصالات توصیه می کنیم حتما به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. آن گاه خیالتان راحت خواهد بود که کیفیت و مرغوبیت محصولات بالا هستند و بعد ها دچار مشکل نمی شوید. 

دیدگاه خود را بنویسید
لطفا صبر کنید